пʼятниця, 27 листопада 2015 р.

http://ukrmap.su/program2009/gr/Maps/3.jpg   Причини неуспішності учнів

http://ukrmap.su/program2009/gr/Maps/3.jpg
 У психолого –педагогічній  літературі вживаються два поняття, які характеризують це явище: неуспішність і відставання.
    Неуспішність – невідповідність підготовки учнів вимогам змісту освіти, фіксована через певний період навчання (вивчення розділу, в кінці чверті, півріччя).
    Відставання – невиконання вимог (або однієї з них) на одному з проміжних етапів того відрізка навчального процесу, який є тимчасовою межею для визначення успішності.
    Неуспішність і відставання взаємопов’язані. Неуспішність -  наслідок процесу відставання, в ній синтезовано окремі відставання.
Різноманітні відставання, якщо їх не перебороти, переростають в неуспішність. Завдання складається з того, щоб не допустити переплетіння окремих відставань, усунути їх. Це і є попередження неуспішності.
                                            Причини неуспішності учнів :                   
§  слабкий розвиток мислення – 27%;
§  низький рівень навичок навчальної праці – 18%;
§  негативне ставлення до навчання –14%;
§  негативний вплив сім’ї, однолітків – 13%;
§  великі прогалини у знаннях – 11%;
§  слабке здоров’я, втомлюваність – 9%;
§  слабка воля, недисциплінованість - 8%.
  Сумарна, комплексна, підсумкова непідготовленість учня, що настає в кінці більш або менш закінченого відрізка процесу навчання, і є неуспішністю. Загалом причинами неуспішності можуть бути загальне та глибоке відставання з багатьох предметів і за тривалий час, часткове або постійне відставання з кількох складних предметів, епізодичне відставання з одного або кількох навчальних предметів, яке можна подолати.
    При вивченні причин неуспішності велика увага приділяється зазвичай  дефектам розумового розвитку учнів – слабкості мислення,  в тому числі й операцій пов’язаних з творчою діяльністю, нерозвиненістю уявлення, мови (усної і письмової), невмінням школярів організувати свою психічну діяльність.
Ознаки неуспішності  учня у навчанні:
а) не може пояснити, в чому складність завдання, намітити план його розвязання;
б) не задає запитань щодо суті виучуваного, не робить спроб знайти правильну відповідь і не читає додаткової до підручника літератури;
 в) пасивний і відволікається в ті моменти уроку, коли триває пошук, потрібні напруження думки, подолання труднощів;
 г) не реагує емоційно (міміка, жест) на успіхи і невдачі, не може оцінити свою роботу, не контролює себе;
 д) не може пояснити мету виконуваної ним вправи, сказати, на яке правило вона задана, не виконує вказівок правила, пропускає дії, плутає їх порядок, не може перевірити отриманий результат і хід роботи;
е) не може відтворити визначення понять, формул, доведень, викласти систему понять, відійти від готового тексту;
 є) не розуміє тексту,побудованого на вивченій системі понять. Ця сутність ознак відставання конкретизується стосовно навчальних предметів.
Причини відставання у навчанні поділяють на такі групи:
1) недоліки фізичного та психічного розвитку (слабке здоров’я, нерозвинута пам’ять і мислення, відсутність навичок навчальної праці);
 2) недоліки в діяльності школи (відсутність у класі атмосфери поваги до знань, недоліки в методиці викладання, недостатня організація індивідуальної та самостійної роботи учнів, байдужість і слабка підготовка вчителя);
3недостатній рівень вихованості (відсутність інтересу до навчання, слабка сила волі, недисциплінованість, відсутність почуття обов’язку і відповідальності);
 4) негативний вплив атмосфери в сім’ї (низький матеріальний рівень життя сім’ї, негативне ставлення батьків до школи, відрив дітей від навчальної праці та ін.)
    Дослідження переконують, що ці причини по-різному впливають на хлопців і дівчат. Так, серед невстигаючих майже 80 % хлопців і 20% дівчат. Слабке здоров’я є головною причиною неуспішності у хлопців удвічі рідше, ніж у дівчат.
Висновки

    Неуспішність – складне і багатогранне явище шкільної дійсності, що потребує різносторонніх підходів  до іі вивчення.  Педагогічна наука накопичила значний досвід подолання неуспішності. Повсякденне вивчення учнів, постійна підтримка, стимулювання їх зусиль – важлива умова запобігти неуспішності.

Немає коментарів:

Дописати коментар